Cloud vs on premise: fordele og ulemper

Cloud vs on premise: fordele og ulemper

Med organisationer, der ønsker at reducere omkostningerne, migrerer mange data og operationer til cloud. Cloud tilbyder skalerbarhed, fleksibilitet og hastighed, som traditionelle installationer på stedet ofte mangler. Samtidig kan nogle lokale aktiver være værdifulde, selv i en verden, der vender mod cloud. For at træffe informerede beslutninger skal virksomhedsledere forstå forskellene mellem on-premise versus cloud, og hvor de passer ind i virksomhedens it-strategi.

Hvad er On-Premises?

Benævnt on-premises eller on-prem, denne computermodel består af software downloadet til en fysisk enhed, som organisationen ejer. Folk bruger ofte udtrykket med henvisning til en organisations datacentre, herunder virksomhedsejede servere, netværkssystemer og systemkomponenter. Derudover kan on-premises referere til internt designede applikationer, der er specifikke for organisationens use cases.

Hvad er Cloud Computing?

Cloud computing er en model, hvor en anden organisation ejer serverne, lageret, databaserne og softwaren og leverer dem “som-en-service” til kunderne. I stedet for at eje hardwaren og softwaren betaler organisationen for at bruge tjenesterne, når den har brug for dem.

Nogle tjenester, som organisationer betaler for ved at bruge denne “on-demand”-model inkluderer:

  • Computerkraft
  • Opbevaring
  • Databaser

Der findes tre typer cloudservicemodeller:

  • Infrastructure-as-a-Service (IaaS): betal for at bruge servere, virtuelle maskiner (VM’er), lager, netværk og operativsystemer
  • Platform-as-a-Service (PaaS): betal for at bruge on-demand-tjenester til udvikling af software, herunder test, levering og administration af softwareapplikationer
  • Software-as-a-Service (SaaS): abonnementsbaseret software, der tilgås fra internettet, og som inkluderer vedligeholdelse som en del af prisen

Ressource tilgængelighed

Ressourcetilgængelighed er det primære differentieringspunkt mellem cloud- og on-premises-implementeringer.

Cloud

Når virksomheder flytter til cloud, gør de det ofte, fordi cloud er en “skalerbar” ressource. Analytiker Gartner definerer skalerbarhed som et systems evne til at øge eller falde i ydeevne og omkostninger som reaktion på ændringer i applikations- og systembehandlingskrav.

Med andre ord kan organisationer bruge lige så meget computerkraft, lagring og tjenester, som de har brug for på et givet tidspunkt. Da cloud leverer “on-demand”-tjenester, er virksomheder ikke begrænset til deres eksisterende hardwares muligheder. Efterhånden som virksomhedens computerbehov vokser, kan de tilføje flere ressourcer.

On-Prem

Til sammenligning tilbyder lokale ressourcer begrænset lager- og computerkraft. Da lokale ressourcer som servere har begrænset hukommelse, skal organisationer overveje, hvordan de vil bruge dem, og hvor længe de tror, ​​de vil vedligeholde dem. Ofte fører dette til under- eller overforbrug, mens det også begrænser ting som anvendelse af applikationer, databaser og lagring.

Betalingsmodel

Mange organisationer kæmper, når de flytter til cloud, fordi de skal ændre, hvordan de betaler for tjenester.

Cloud

Cloud-ressourcer bruger enten en abonnementsbaseret eller brugsbaseret prismodel.

  • Abonnement: enten fast gebyr pr. organisation eller person i et år
  • Anvendelse: mængden af ​​computerressourcer, der forbruges i løbet af en given tidsperiode, ofte månedligt
  • Efterhånden som organisationer migrerer til cloud, oplever mange, at de skal tage højde for yderligere skjulte omkostninger, der opstår som følge af deres cloud-implementering. Disse skjulte omkostninger inkluderer:

 

Uventet brug for at tilføje flere brugere (sæder), når de kommer ombord på nye arbejdsstyrkemedlemmer

Manglende evne til at spore brug af cloud

Manglende evne til at “rette størrelse” eller passende estimere brug

Ukorrekt automatisk skalering eller manglende evne til at automatisere den passende mængde brug, der er nødvendig for opgaver

On-Prem

On-premises software bruger ofte en licensmodel. Med licenser betaler en organisation et fast brugsgebyr, hvilket giver dem mulighed for at distribuere softwaren til så mange arbejdsstyrkemedlemmer, som de ønsker i løbet af licensperioden.

De fleste licensmodeller er en af ​​følgende:

  • Uendelig: anvendes normalt på en specifik softwareversion baseret på et engangskøb med ubegrænset brug for evigt
  • Flydende: defineret antal licenser, der kan bruges af alle, der har brug for dem, indtil licenserne er i brug
  • Abonnement: periodisk betalingsmodel, der automatisk fornys ved slutningen af ​​betalingsperioden

Mens de fleste virksomheder nemt kan administrere licensmodeller, kommer disse ofte med deres egne problemer, som:

  • Manglende evne til at få sikkerhedsopdateringer eller kundesupport til operativsystemer eller software efter end-of-service-data fra udbyderen
  • Øgede forudgående omkostninger
  • Risiko for tab af data
  • Vedligeholdelse og ledelse
  • At forstå de forskellige vedligeholdelsesbehov for hver type implementering hjælper også med at træffe informerede it-beslutninger.

Cloud

Når du bruger en SaaS, skubber tjenesteudbyderen opdateringer til cloud-ressourcen, uden at slutbrugere behøver at handle på egen hånd. Organisationer overfører ansvaret for sårbarhedsrettelser, oppetid og backup til tjenesteudbyderen.

Men når de bruger en IaaS- eller PaaS-udbyder, er organisationer ansvarlige for at vedligeholde og sikre applikationer og arbejdsbelastninger i cloudmiljøet.

On-Prem

Da organisationen “ejer” softwaren, firmwaren eller hardwaren, er den ansvarlig for alle vedligeholdelsesaktiviteter. Disse aktiviteter omfatter installation af sikkerhedspatch-opdateringer til alle enheder, vedligeholdelse af datacentertilgængelighed og svar på serviceanmodninger.

Sikkerhed

Sikkerhed på tværs af cloud- og on-premises-implementeringer er et område uden nogen klar vinder. Hver implementering har sine egne fordele og omkostninger, hvorfor ledelsen skal forstå dem, før de træffer en beslutning.

Cloud

Cloudsikkerhed er et fælles ansvar. Under denne model:

Tjenesteudbydere: Ansvarlig for sikkerheden af ​​cloud-ressourcen, hvilket betyder ansvarlig for enhver sårbarhed, der påvirker infrastruktur eller hardware, de ejer

Købere: Ansvarlig for sikkerheden i cloud-ressourcen, dvs. ansvarlig for adgang til følsomme oplysninger i ressourcen

For eksempel, hvis en ondsindet aktør udnytter en sårbarhed i en server ejet af cloud-udbyderen, der fører til et databrud, er udbyderen ansvarlig. Hvis den ondsindede aktør udnytter en fejlkonfiguration administreret af køberen, er køberen ansvarlig.

On-Prem

I en lokal implementering har organisationen det samlede ejerskab over sikkerheden. Hvis virksomheden har sikkerhedsressourcerne, giver det en bedre måde at mindske risikoen på. Men det gør dem også helt ansvarlige for at opretholde og overvåge sikkerheden løbende.

Mange organisationer med lokale datacentre udnytter udbydere af administrerede detektions- og responstjenester til at hjælpe dem med at mindske cybersikkerhedsrisici.

Regnskab

Forskellene i beregningsbeslutninger påvirker også finansiel rapportering og prognoser. På mange måder er denne forskel et af de sværeste paradigmeskift, organisationer står over for.

Cloud

Driftsudgifter (OPEX) er de daglige omkostninger, som virksomheder pådrager sig som en del af driften. Generelt dækker disse omkostninger produkter og tjenester med begrænset levetid, som en organisation bruger regelmæssigt.

Clouds skalerbarhed og kortsigtede abonnementsbaserede priser betyder, at mange organisationer rapporterer disse tjenester som OPEX. På den måde har organisationer større fleksibilitet og flere muligheder for at foretage ændringer i deres it-tjenester, end de ellers ville. Hvis organisationen på passende vis kan kontrollere cloudomkostninger, kan den reducere dens driftsforhold, hvilket indikerer økonomisk effektivitet.

On-Prem

On-premises teknologier betragtes som kapitaludgifter (CapEx). Organisationen betaler de samlede omkostninger for teknologien på forhånd, hvorefter værdien reduceres over tid.

Mens OPEX tilbyder fleksibilitet, kan variabiliteten være svær at administrere, især hvis virksomheden kæmper for at håndtere cloudomkostninger effektivt. CapEx er en fast omkostning med kvantificerbare afskrivningsværdier, hvilket gør langsigtede økonomiske prognoser nemmere.

Med CapEx knyttet til indkomst og rentabilitet kræver det at flytte væk fra on-premises computing et regnskabsmæssigt paradigmeskifte, som mange organisationer kæmper med.

On-premises

Da organisationen ejer og kontrollerer hardwaren, betaler den for alle vedligeholdelsesomkostninger. Disse omkostninger omfatter:

Ansættelse af IT-medarbejdere til at opretholde oppetid

Ansættelse af it-personale for at sikre sikker hardware-, software- og firmwarekonfigurationer

Ansættelse af sikkerhedspersonale til at overvåge for nye risici

Tid brugt på at skubbe sikkerhedsopdateringer til enheder

Tid brugt på at reagere på serviceproblemer

Hvad er forskellen mellem offentlig cloud, privat hostet cloud og hybridcloud?

Nogle organisationer ønsker det bedste fra begge verdener – evnen til at kontrollere alt med den fleksibilitet, cloud computing giver. For at træffe den bedste beslutning bør ledelsen også overveje forskellene mellem de to typer cloud- og lokale implementeringer.

Offentlig cloud

Public cloud består af traditionelle “as-a-Service”-udbydere. Organisationen betaler en tredjepart for at vedligeholde sit datacenter. Eksempler på public cloud inkluderer:

  • Amazon Web Services (AWS)
  • Azure
  • Google Cloud Platform (GCP)

Offentlige cloud-tjenester er ofte multitenant, hvilket betyder, at flere kunder deler ressourcer, selvom tjenesteudbyderen holder dataene adskilt.

Privat hostet cloud

I modsætning hertil er private clouder tjenester med en enkelt lejer. Tredjepartstjenesteudbyderen dedikerer ressourcer til én kunde, hvilket giver denne organisation kontrol over serverressourcer. Tjenesteudbyderen isolerer de fysiske servere og alle komponenter, så ingen andre kunder har adgang til dem.

Hybrid cloud

I denne model vedligeholder virksomheden et datacenter og dedikerede servere. Ved at gøre det kontrollerer den alle virtuelle maskiner, servere og komponenter og kører dem inden for dets grænser. Selvom denne mulighed giver mest sikkerhed og kontrol, kan den også være omkostningsfri.

At træffe informerede teknologibeslutninger

Enhver teknologiimplementering har positive og negative sider. Der findes ingen “one size fits all”-implementering. Nogle organisationer vil vælge at blive cloud-only, mens andre skal opretholde et hybridt miljø (inklusive lokale datacentre).

Alle teknologivalg kræver dog en sikkerhedsinvestering. Organisationer har brug for sikkerhedsløsninger, der kan reagere på deres unikke it-beslutninger.

OM BLOGGEN

IThelpers er eksperter i computer reparation og IT-support. Her på bloggen deler vi ud af vores viden fra mange års erfaring. Hvis du har brug for hjælp med tekniske problemer, så er IThelpers altid klar til at hjælpe. Du kan kontakte os på telefon, chat eller mail.

71 74 78 74support@ithelpers.dk

Skal vi hjælpe dig?

Kontakt os på tlf. chat eller mail. Vi sidder klar og besvarer din henvendelse med det samme eller senest samme dag.

71 74 78 74support@ithelpers.dk