Fordele og ulemper ved cloud backup

Hvad er Cloud/skyen?

Cloud kan være mange ting, men til fælles har de, at alt har rod til internettet. Når man hører begrebet “Cloud” er der tale om eksterne servere eller datacentre, som er forbundet til internettet. Der er altså ikke tale om data, der flyver rundt i luften. Det vil sige når man logger på skyen, får man altså adgang til sin del af datacentrene, hvorpå sine filer ligger. Hvorfor dette er smart vil vi komme ind på forneden.

Fordele ved backup af data via Cloud

1.Cloud tilgængelighed og fleksibilitet

Cloud fordel ligger blandt andet i den tilgængelighed, som den tilbyder. Det er muligt at tilgå dine dokumenter på hvilken som helst computer eller enhed, som har adgang til internettet. Alt det kræver er at logge ind på skyen på den nye computer eller enhed, og så har man adgang. Tillige kan man udnytte Cloud plads efter behov, da man blot kan opgradere sin lagerplads mod et ekstra tillæg på sin Cloud plan. Det giver både virksomheder og private en stor fleksibilitet.

2. Automatisk backup i Cloud

Alt for mange overvejer først at lave backup af sine filer når uheldet allerede er ude — det kunne være nedbrud af computer, tyveri eller ren glemsomhed. Med Cloud kan man sætte sin computer op til at synkronisere udvalgte mapper på sin computer med skyen, således alt arbejde du laver i dén mappe automatisk bliver uploadet til skyen. Hvis uheldet skulle være ude kan man altid downloade sit seneste arbejde ned fra skyen og fortsætte, hvor man slap.

3. Økonomisk fordelagtigt

Det er oftere billigere at outsource sin lagerplads til skyen, da flere cloud centre kan udnytte economis of scale of derfor kan tilbyde fordelagtige priser på lagerplads til både små og store virskomheder. Tilige behøver du ikke have internet IT infrastruktur know-how når du outsourcer din data til skyen.

4. Den tidsbesparende pakkeløsning

Omend man kan købe eksterne harddiske med rigtig meget lagringsplads til næsten ingen penge nu til dags, så er disse ved at blive udfaset. De fysiske harddiske har simpelthen ikke nogle af de eftertragtede fordele, som nutidens hverdag efterspørger i en stigende digital tidsalder. De optager fysisk plads, er upraktiske, og man skal manuelt sørge for backup løbende. Derfor vælger rigtig mange skyen som deres foretrukne løsning til backup af deres data og andre services.

Ulemper ved backup af data i skyen

1. Internettraffik

Én af begrænsningerne ved skyen er, at den kræver internetadgang. Uden internetadgang kan man ikke tilgå skyen, og derfor kan man ikke lave automatiske backups. Dette skal dog ikke afholde en fra at arbejde videre offline, fordi så snart der er internetadgang igen, vil din enhed automatisk synkronisere alt arbejde foretaget imens du var offline. Hvis der er tale om et netværk af mange enheder kræver det desuden en hurtig forbindelse, som kan trække meget data op og ned.

2. Gendannelse/Backup hastighed

I samme dur som foroven vil hastigheden af backup og gendannelse i nogle tilfælde være begrænset af internetforbindelsen. Derfor anbefaler vi, at man får den bedste og hurtigste forbindelse, som sin udbyder tilbyder, hvis man har et stort netværk af enheder.

3. Sikkerhed

Eftersom at din data ligger online i skyen har du ikke samme kontrol over sikkerheden af din data. Hvis et datacenter bliver hacket har du intet kontrol over det. Dog har de fleste Cloud løsninger høj grad af sikkerhed og er næsten umulig at hacke. Dog vil det ofte være mere sikkert at have interne servere.

Hvad anbefaler vi?

Vi anbefaler, at man bruger en automatisk Cloud backup løsning såsom GSuite, Microsoft Exchange, Onedrive, iCloud, AWS eller Dropbox alt efter dit behov og præferencer.

Vi kan hjælpe dig med at sætte dine enheder op til automatisk backup i skyen, så du kan drage udnytte alle fordelene, og så du altid kan gå fra computeren med ro i sindet, velvidende at skulle der ske noget så har du altid en frisk backup ved hånden. Vi har hjulpet mange virksomheder og private med automatisk Cloud backup løsning.

Vi kan også hjælpe med at optimere din Wi-Fi forbindelse, således du hurtigere og mere pålideligt kan få din data uploadet. Læs mere om dette på vores indlæg https://ithelpers.dk/sadan-far-du-hurtigere-og-mere-stabilt-wifi.html.

OM BLOGGEN

IThelpers er eksperter i computer reparation og IT-support. Her på bloggen deler vi ud af vores viden fra mange års erfaring. Hvis du har brug for hjælp med tekniske problemer, så er IThelpers altid klar til at hjælpe. Du kan kontakte os på telefon, chat eller mail.

71 74 78 74support@ithelpers.dk

Skal vi hjælpe dig?

Kontakt os på tlf. chat eller mail. Vi sidder klar og besvarer din henvendelse med det samme eller senest samme dag.

71 74 78 74support@ithelpers.dk